Feed on
Posts
Comments

Hello PAC-MAN!

För några år sedan när Mamban modifierades som bäst med bl.a. nytt V.O.70 roder, högre 9/10-rigg, Fathead, Gliderfock, Kutterfock, mm så poängterade min vän Peter Forslund att Bergström & Ridders 38 fotare skulle passa mig som handsken. Den var enligt Peter ett lätt och bra bygge med potential för utveckling. Ett par år senare så dök den upp på blocket men då var projektet med AIRBENDER i full gång så det fanns inte utrymme för ett båtprojekt till. Men nu ganska precis ett år senare så fanns den fortfarande till salu. Kanske inte så konstigt med dagens ekonomiska klimat och även det faktum att få troligtvis känner till båten då det faktisk bara byggdes en. Andra orsaker kan ju också vara att alla speciallösningar avskräcker eller så kanske det rent av är utseendet som gör att folk drar öronen till sig. Men om man ser förbi det yttre och tittar på konceptet och detaljerna och dess funktion så växer båten ganska fort, i alla fall gjorde den det för mig.

B&R 38:an ritades -94 av duon Lars Bergström och Sven-Olof Ridder, tillsammans är de väl mest kända för Windexen som ju i princip sitter på var mans båt. B&R 38:an var tänkt som en snabb och lättseglad cruiser för skärgården. Det sistnämnda genom en hydraulisk fällköl som minskar djupgåendet till 115cm i uppfällt läge vilket ju gör skärgården betydligt större än för de flesta andra båtar i den här storleksklassen. I nedfällt läge sticker den 3m och hydrauliken har säkerhetsventiler vilka tillåter att kölen fälls, och stannar i uppfällt läge vid eventuell grundstötning. Eftersom det i första hand är en cruiser så är båten fullt inredd, om än i lätt sandwich, med kojer i både salong, förpik och akter samt tre garderober utöver stuvutrymmen under alla kojerna. Det finns även sjökojer i salongen och akter för att få god sömn under längre etapper. Pentry är stort med kyl, spis, ugn etc. I övrigt är båten inredd med bord (inte en självklarhet på dagens prestandaorienterade båtar) samt toalett och värmare för att göra livet lite behagligare. Så, nu har vi klarat av de attributen som kompromissar de fartgivande egenskaperna.

Skrovet är byggt i epoxi och glas med riktade fibrer samt divinycell som distansmaterial. Skrovformen bygger på runda sektioner för minimal våt yta, dock hämmar detta formstabiliteten så vägen man valt är mycket ”flare” på friborden och inbyggda vattenballasttankar som rymmer 750liter på var sida. Kölen på ca 1,2 ton och tre meter djupgående i sitt nedfällda läge bidrar förstås också till stabiliteten. Hittills har jag bara provseglat båten i ganska lätta vindar och då upplevdes den som styv, eller underriggad om man så vill, men det har jag ju lyckats råda bot på mina båtar förr så det ska väl gå här med. Detta för oss ju in på riggen som såklart också skiljer sig med en B&R-rigg i kolfiber byggd av Marström (hur många cruisers hade det -96?). En B&R rigg är internstagad med omvända diagonaler. Fördelarna med denna typ av rigg är att profilen kan göras tunn och lätt samt att den varken har häckstag eller backstag vilket ju förenklar hanteringen för den lilla besättningen. Spänningen i förstaget justeras också den med hydraulik. Nackdelen med denna typ av rigg är att krummet inte går att ändra på masten under segling då denna är låst av internstagningen. Riggen kräver i princip därför att storseglet är av fathead typ så att det lätt och dynamiskt kan tvista för att på så sätt minska kraften i storseglet.

Focken sitter på rulle under däck. Från början hade båten en fockbom i kolfiber som av någon anledning togs bort, varför vet jag inte och jag funderar på om detta är något man borde sätta tillbaka, det är ju väldigt praktiskt. Dock blir ju focken betydligt större utan bom då visst överlapp tillåts. Förstaget är tillbakaflyttat en bit vilket gör att båten från början är tänkt med att ha en Screecher som halsas till stäven och hissas ”fractional”.

Undanvindsseglen är alla asymmetriska, både top och fractional, och halsades från början på det utskjut och vridbara bogspröt med waterstay. Tyvärr är detta nu ersatt med ett fast peke av någon anledning. Ytterligare saker som har ändrats efter sjösättning är rodret som från början var lyftbart i en trumma men sedan ersattes det med dubbla fasta. Storen skotades från början med ett enkelt skot, utan vagn och stark hydraul-kick, nu ersatt med vagn och vanlig rod-kick.

Utan att överdriva kan man väl säga att Bergström & Ridder var långt före sin tid med många av lösningarna i B&R 38:an, på gott och ont. När båten lanserades var det få som förstod vad allt detta skulle vara bra för, och förstod man så var risken stor att prislappen kändes saftig. Av dessa anledningar byggdes det inga fler 38:or. Att denna enda byggda 38:a aldrig blivit speciellt uppmärksammad beror troligtvis på att den aldrig kappseglats då den inte gick att mäta in i något respitsystem. Som bekant så var det IMS (eller eventuellt LYS) som gällde på den tiden och där straffades (och straffas) lätta båtar hårt. Vattenballast, svängbara bogspröt, Screechers etc gick inte ens att mäta in. 2001 var båten med på Gotland Runt men var då tvungen att segla i klass GR-Open med V.O. 60 mfl som också hade vattenballast eller av andra anledningar inte mätte in i IMS så det var ingen vidare värdemätare även om 38:an slutade på en tredjeplats av ett tiotal båtar i klassen. Men utvecklingen går ju som bekant framåt, även om det går sjukt långsamt i den marina världen, så nu 15år efter sjösättning har nästan design och respitsystem hunnit ikapp. ”Nästan” för att den stora massan av båtar fortfarande är deplacerande och inte speciellt snabba på undanvind och det gör det svårt att ”mäta bra” med en båt som inte överensstämmer med normbåten. Med det sagt så kommer jag såklart göra mitt bästa för att göra båten rättvisa på kappseglingsbanan och skulle jag misslyckas så får jag nöja mig med den äran äga en ikon i segelbåtsdesign som också till dags datum är en av de snabbaste crusingbåtarna i stockholms skärgård.

B&R 38 kortfattat i siffror:
Längd: 11,72m
Bredd: 3,82m
BWL: 2,30
Djup: 1,15 – 3,0m
Deplacement: 3,3 ton
Vattenballast: 750 l/sida
Fock+Stor ca: 80kvm
Gennaker ca: 120kvm

 

Mismatch, starten på GR2001


PS. Det var inte så svårt att hitta ett passande namn till en retro-ikon, som är rund, gul och äter de mesta som kommer i vägen… ;)

 

 

26 Responses to “Hello PAC-MAN!”

  1. Johan says:

    Ok! Ball! Grattis!

    /

  2. Mattias Bodlund says:

    Instämmer! Skall bli kul att följa. Du har inte fler bilder?

  3. Johan says:

    Kul !
    God Jul…

  4. Jonas says:

    Ägde en gång i tiden formen till skrovet. Men var tvungen att kassera den 2005. Så, några ny 38′or lär det inte bli. Ser fram emot att se vad du hittar på.

  5. Grymt! Ska bli kul att följa hur du utvecklar den där.

  6. Nicke says:

    Über sweet båt! Ska bli kul att segla den.

  7. Pelle P says:

    Underbart Jimmy!
    Grattis och god jul!!!!!!!!!!!!!

  8. Jocke_R says:

    Gratulerar till nya båten. Cool båt med jättestor potential. För min del får du dock väldigt gärna bygga om fönstren :)

  9. /HenrikB says:

    Grattis till ny båten, den har jag spanat på ett antal ggr, skall bli spännande att se den in action igen!!

  10. Håkan says:

    Kul att den får komma ut på kappseglingsbanan igen. Har man sett den en gång så kommer man ihåg den.
    Hittade några seglingsbilder på den.
    http://www.flickr.com/photos/gransegel/4331911747/in/photostream/

  11. Jättekul! Har också sneglat på annonsen med sista prissänkning före upptagning osv. Borde vara lättare att få igenom besiktningen inför W2SB. Håller tummarna för en brant slör så ni får äta mycket ;-)

  12. Johan S says:

    Du klippte till på en av mina drömbåtar. Konceptet är ju helfränt, inte minst med tanke på att det, som du påpekar, var så långt före sin tid.

    Grattis!

  13. Ted Lundberg says:

    Cool!
    Vad händer då med Airbänder?

    • Jimmy says:

      Airbender blir såklart kvar i stallet som förstabåt för kappsegling, hon har ju sjukt mycken “fun-factor” så henne kan jag inte lägga åt sidan. Pac-Man kommer mest att vara semesterbåt första säsongen men några kappseglingar blir det såklart för att testa om det finns nån potential och för att utforska vad som behöver skruvas på.

  14. Svea-Jonas says:

    Påminner lite om Guy Christer Lönngrens One 40

  15. Allan says:

    Hur många tums LED alt projektor? Fotbolls EM i sommar….

    • Jimmy says:

      Det blir 24″ LED. Men behöver man inte “betalkanaler” för att se EM?

  16. Gustaf says:

    Hej Jimmy,

    Detta är inte bara otroligt coolt men också en kulturel gärning. Jag läser med glädje hur du är ledsen att vissa original detaljer ändrats över åren. Hoppas du återställer i original skick.
    Ses den 27e jan. På vår lunch.
    Mvh, Gustaf

  17. Jimmy says:

    Gustaf, det är tur att du (och några till) förstår hur innovativa Bergström och Ridder var med sina konstruktioner. Jag minns en omröstning på blur.se där Maxi 77:an utsågs till Sveriges genom tiderna mest innovativa båt. Visst var 77:an lite innovativ i sin design och desto mer i marknadsföring och produktion men i övrigt kan jag inte hitta något innovativt med 77:an rent seglingstekniskt. Svenska folket är inte korkade men få känner till vad B&R stod för, gissningsvis för att B&R inte var fullt så innovativa när det kom till att marknadsföra sina produkter. Vi får hoppas att det kan bli lite ändring på det och att deras sista skapelse (38:an) kan få lite upprättelse. ;)

    Ser fram mot lunchen!

  18. Calle says:

    Hej Jimmy,

    Det skulle vara kul om du kunde skriva lite mer om båten och lägga upp lite mer bilder, den ser väldigt ball ut så det skulle vara kul att få reda på lite mer!

    • Jimmy says:

      Jag skapar en egen “flik” till Pac-Man inom kort med mer info och bilder. ;)

  19. Calle says:

    Härligt!

  20. Paul Gaskell says:

    Hej!
    Grym båt.
    Mycket intresserad av hur vattenballastsystemet är konstruerat, så lägg gärna ut lite bilder på detta också. Har precis påbörjat byggnation av vattenballastsystemet i min egna båt, så där är lite att klura på.

    Vad har du för srs tal?
    Med vänlig hälsning, Paul G-B

  21. Jimmy says:

    Bilder på inredningen kommer inom kort under “PAC-MAN fliken” längst upp till höger. Ska försöka komma ihåg att ta lite bilder på ballastsystemet nästa gång jag är vid båten.

    Tidigare har båten haft 1,43 och 1,44 i gamla LYS. Om några veckor får vi se vad SRS-talet hamnar på.

  22. srsseglaren says:

    Grattis till nyförvärvet.
    Under blåsiga undarvindar får man antagligen installera backspeglar på den egna båten för att inte bli galionsfigur på Pac Man :-)

    Fanns inte båten med på Älvsjö mässan ngt år ?
    Vill minnas att orginal rodret med trumma ändrades pga patent,
    möjligen var det Baby Grand Piano från Norge ?

    Hur som, rätt båt på rätt plats.

    • Jimmy says:

      Jag tror du har rätt i alla avseenden utom möjligtvis det där med backspeglarna ;)

      Året hon var med på båtmässan var -96 tror jag och det var väl få som förstod vad detta specialbygge skulle vara bra för. Som med alla andra lösningar så var roderlösningen rätt intressant men som du beskrev så blev det patentstrul. Nu har hon dubbla roder vilket jag inte alls tycker är fel på denna typ av båt. Jag gillar båtens koncept men om det verkligen funkar fullt ut återstår att se, våren kan inte komma snabbt nog!