Idag har en väldig massa människor i Norden tillgång till bil. Har man inte egen bil eller tillgång till firmabil så är det för de flesta människor öv

Idag har en väldig massa människor i Norden tillgång till bil. Har man inte egen bil eller tillgång till firmabil så är det för de flesta människor överkomligt att åtminstone ibland åka taxi. I storstäderna åker många människor kollektivt istället för i egen bil. Det är ju tur med tanke på hur många bilar det i så fall skulle vara ute på vägarna. Ingen skulle kunna komma fram på en hel dag för att köerna skulle bli så otroligt långa. I Stockholm har man trängselskatt nuförtiden, vilket har hjälpt till att hålla mycket av biltrafiken utanför staden. Men det är fortfarande många taxibilar som kör kors och tvärs igenom staden ändå. Så visst finns det bilar.

Priset för en taxiresa är inte så väldigt stor trots allt om man räknar vad en egen bil skulle kosta i omkostnader per resa egentligen. Om man bara räknar med bensinkostnaden så blir priset inte så högt för den egna bilen kan man tycka men i själva verket kostar ju försäkringar och underhåll en hel del de också. Men en familj som består av några personer kan tjäna på att köra bil eftersom det är flera som kostnaden slås ut på.

Man behöver inte åka långt ut på landet för att märka att det knappt finns någon kollektivtrafik alls utan att man måste ha egen bil för att komma nånstans. Det är så i mindre städer också. Om det finns bussar så går de sällan eller aldrig. Det kan vara så att det bara finns en morgon- och en kvällsbuss. Om man behöver åka hem tidigare så får man antingen gå hem eller vänta till kvällen när bussen går igen. Då är valet enkelt för de flesta. En bil löser de flesta logistikproblem i en familj. Utan bil kan folk inte sköta sina jobb. Så är det överallt utom i storstäderna.